Varför cyklist?

Varför cyklist?

Att cykla är bra för hälsan, plånboken, humöret, livspusslet, miljön… Listan med argument för att börja cykla eller cykla mer kan göras hur lång som helst. Här har vi sammanställt några av de viktigaste skälen. Vi är på god väg mot ett hållbart cykelsamhälle – tillsammans kan vi bli ännu bättre!

Cykeln är snabb och smidig

Majoriteten av alla vardagsresor i Sverige är kortare än fem kilometer. Det är ett avstånd där cykeln ofta är snabbare än bilen. När bilarna står stilla i köer tar sig cyklarna fram! Och det fungerar utmärkt att cykla året om, även på vintern. Du kan till och med cykla i snöstorm – bara du har rätt utrustning och kläder!

På 30 minuter når du cirka 10 kilometer på cykel i behaglig fart. Du äger din egen tid och du riskerar inte att drabbas av köer eller inställda avgångar. Cykeln är snabb och smidig. Den gör dig flexibel och fri!

Cykeln gör dig stark och frisk

Cykeln är ett fantastiskt träningsmedel, både för vuxna och barn. Den ger dig motion samtidigt som du tar dig från punkt A till punkt B. Du slår två flugor i en smäll!

Studier visar att 30 minuter cykling per dag är tillräckligt för att ge dig flera positiva hälsoeffekter. Det bidrar till att gå ner i vikt, få ner ett högt blodtryck och förhindrar diabetes samt hjärt- och kärlsjukdomar.

Källa: WHO

Varför cyklist?

Cykling ger hälsosamma barn

Många skolbarn blir allt mer stillasittande. Undersökningar visar att cykling till skolan ger en rad positiva effekter:

  • Barnen kan få 30–50 procent av sin dagliga dos fysisk aktivitet tillgodosedd.
  • De upplever att de känner sig piggare och har lättare att koncentrera sig.
  • De är mer fysiskt aktiva under hela skoldagen.
  • De utvecklar bättre trafikfärdigheter och en bättre emotionell känsla.
  • De får träning i att ta sig fram i närmiljön, blir handlingskraftiga och får bättre självförtroende.
  • De får bättre motorik och lungfunktion samt högre energiförbrukning.

Att låta barnen cykla till skola och fritidsaktiviteter skapar goda vanor och är ett bra sätt att få in motion i vardagen.

Cykeln gör dig lycklig

Cykling är inte bara bra för hälsan, den gör dig också glad och lycklig. Visst minns du frihetskänslan när du som barn lärde dig att cykla? Eller när du svingade dig upp på din nya cykel? Låt den känslan sitta i hela livet!

Undersökningar visar att cyklister i allmänhet är lyckligare än bilister. Det beror på att cykling frigör endorfiner och dopamin som gör oss lyckorusiga – en form av positiv doping!

Källa: WHO

30 minuter cykling per dag är tillräckligt för att motverka depression, sömnproblem och koncentrationssvårigheter. Det gör dig pigg och glad. Kort sagt, cykla är lycka!

Cykeln är billig och enkel

Cykeln är bra för din plånbok. Den drivs av muskler och vilja och kostar mindre än ett års försäkring för en bil. Till skillnad från bilen är den dessutom gratis att parkera och påverkas inte av trängselavgifter eller besiktningskostnader.

Siffror från Stockholm visar att om du cyklar istället för att åka bil sparar du uppemot 5 000 kronor per månad. Det är 60 000 kronor per år som du kan göra något kul för.

Cyklar finns att köpa i alla prisklasser – många riktigt bra begagnade. Ett tips är att köpa en billigare begagnad cykel i rätt storlek till barn som växer, inte en dyrare ny som barnet ska växa i. Rätt storlek gör cyklingen säkrare.

Cykeln är bra för miljön

Cykeln är i det närmaste idealisk ur miljösynpunkt. Den är tyst och energieffektiv. Den är ren och avgasfri. Om fler skulle cykla skulle trängseln på våra vägar minska. Trafiksituationen runt skolor och förskolor skulle bli säkrare och trevligare. Staden skulle bli tystare. Och luften skulle bli renare att andas.

Som cyklister gör vi en konkret handling för miljön. Vi befriar plats, minskar trängseln, är tysta och luktar gott (nåja, hellre svett än bensin). Tillsammans kan vi göra skillnad för vår miljö!


Visste du att?

Visste du att vuxna bör vara fysiskt aktiva 30 minuter om dagen? Dessa 30 minuter kan delas upp i tre tiominutersperioder. Med cykeln finns möjlighet att få in träningen som en naturlig del i vardagen.

Källa: GIH, Peter Schantz