Bra att ha och veta

Bra att ha och veta

Här har vi samlat länkar, information och fakta som vi tror och hoppas kan vara till glädje och nytta för cyklister i medverkande kommuner.

Planera din cykelresa

Här hittar du information som kan hjälpa dig att planera din resa, bland annat cykelkartor.

Cyklar ombord på pendeln

För dig som inte kan eller vill cykla hela vägen kan det vara bra att veta vad som gäller för cyklar ombord på pendeln.

Lånecykelsystem

Du måste inte äga en cykel för att cykla. Med Citybikes, som finns i Stockholm, Sundbyberg, Solna och Lidingö, kan du hämta din lånecykel på en plats och lämna den på annan – smidigt, eller hur?

Cykelfakta

Svensk Cyklings Cykelfakta ger exempel på vinster med ökad cykling, fakta och underlag som rör cykling samt enkla praktiska guider om allt ifrån cykelköp till hur du håller cykeln i gott skick.

Cykelfrämjandet

Cykelfrämjandet jobbar för en bättre cykelmiljö i Sverige, på många olika sätt. Läs mer om hur de arbetar – och vad du kan göra för att bidra.

Transportstyrelsen

Här kan du bland annat läsa om vad du behöver ha på din cykel för att köra och vilka regler som gäller.

NTF, Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande

NTF har utbildat, påverkat och förändrat svensk trafiksäkerhet sedan 1934. Här finns svaren på dina frågor om trafiksäkerhet för cyklister.

 

Bra att ha och veta

Cykelkuriosa

Begynnelsen till cykeln uppfanns 1817 av Karl Drais i Tyskland på grund av födobrist till dåtidens transportmedel, nämligen hästar. Behovet av ett energisnålare transportmedel föddes och ett tvåhjuligt fordon, utan pedaler eller kedja, togs fram. Den moderna cykeln med pedaler och kedja uppfanns 1885 av John Kemp Starley.

Källa: Tekniska Museet

År 1888 sägs en förbättring av cykeln ha tillkommit – av ren kärlek. Veterinären John Boyd Dunlop ville att hans son skulle kunna cykla bekvämt. Sonen hade nämligen klagat på att det var alldeles för hårt att cykla. Dunlop kom på idén att fylla en slang med luft som nu kom att ersätta det tidigare hårdgummihjulet.

Källa: Wikipedia m. fl

Förr i tiden användes cykelhjälmar främst av tävlingscyklister, vilket återspeglas i designen av dagens cykelhjälmar. Innan 1970-talet användes en form av cykelhjälm gjord av stoppade läderremmar som såg ut som ett kraftigt hårnät. Denna form av hjälm skulle främst skydda mot skrapsår och dylikt.

2010 intervjuade Trygg-Hansa 1 020 personer och de som inte bar hjälm gav ett eller flera skäl till det. 54 procent svarade att de alltid har cyklat utan hjälm, 28 procent tyckte att hjälmen är besvärlig att ha med, 20 procent menade att det är obehagligt och 17 procent att frisyren blir förstörd. 71 procent ansåg det vara nödvändigt med en hjälmlag.

I Sverige reglerades det den 1 januari 2005 i vägtrafikförordningen (SFS 1998:1276) att alla under 15 år måste bära cykelhjälm när de cyklar eller blir skjutsade på tvåhjulig cykel.


Visste du att?

Visste du att 110 000 bilister i Stockholm bor inom 15 minuter cykelavstånd från jobbet? Om dessa skulle cykla istället för att köra bil skulle det rädda cirka 20 liv per år till följd av ökad fysisk aktivitet. Det skulle rädda ytterligare 40 liv per år till följd av bättre luft.

Källa: GIH, Peter Schantz